16 نوامبر 2023-هایپرگلایسمی در بیماران بستری شده، یک اتفاق رایج است و مدت هاست که به عنوان یک عامل خطر برای بستری مجدد در بیمارستان در گروه های مختلف بیماران شناخته شده است. هایپرگلایسمی برای بیماران بستری شده، به عنوان سطح قند خون بیش از 140میلی گرم در دسی لیتر تعریف می شود. مطالعه ی اخیراً منتشر شده درClinical Transplantation ، اهمیت مدیریت سطح قند خون را در طی دوره ی پس از پیوند کلیه، نشان می دهد.

بین سپتامبر 2015 و دسامبر 2018، محققان داده های 1036 از بیمارانی که اولین پیوند کلیه خود را دریافت کرده بودند، بررسی نمودند. این داده ها به محققان اجازه داد تا موارد دیابت را شناسایی کرده و اطلاعاتی در مورد سطح قند خون و انسولین درمانی بیماران را جمع آوری کنند. در این مطالعه، محققان از تحلیل رگرسیون لجستیک تک متغیره و الگوریتم پیشرفتهXGBoost ، برای پیش‌بینی بستری مجدد 30 روزه در بیمارستان استفاده کرد.

از 1036 گیرنده ی پیوند کلیه، 224 نفر (22%) بستری مجدد در بیمارستان را طی 30 روز تجربه کردند. مدل یادگیری ماشین، در پیش‌بینی چنین پذیرش‌های مجددی بخوبی عمل کرد، با سطح متوسط زیر منحنی اپراتور گیرنده(AUC) 78درصد، که نشان‌دهنده قدرت پیش‌بینی خوب است.

این تحقیق تفاوت های قابل توجهی را در بروز دیابت قبل از پیوند، هایپرگلایسمی در زمان بستری، هیپوگلایسمی در زمان بستری، و محدوده ی مقادیر قندخون بین افرادی که نرخ بالاتری از بستری مجدد 30 روزه را تجربه کردند، شناسایی نمود.

همچنین مدلXGBoost ، عوامل متعددی را که منجر به خطر بستری مجدد 30 روزه می گردد، مشخص کرد. این موارد شامل طول دوره ی پذیرش شاخص( index admissionیا بستری اولیه در بیمارستان)، بروز هایپرگلایسمی و هیپوگلایسمی، شاخص توده بدنی(BMI) گیرنده و اهداکننده، وجود تاخیر در عملکرد پیوند، و پیشینه ی نژادی بیمار بود.

یافته‌های این تحقیق، بر نقش حیاتی مدیریت قند خون در دوره ی پس از پیوند کلیه تأکید می‌کند. کنترل قند خون کمتر از حد مطلوب با افزایش قابل توجه خطر بستری مجدد 30 روزه در بیمارستان همراه بود. قابل ذکر است، این عامل قابل کنترل می تواند برای کاهش خطر و به طور بالقوه افزایش موفقیت کلی پیوند کلیه مورد توجه قرار گیرد.

این تحقیق نه تنها اهمیت مدیریت قند خون را برجسته می‌کند، بلکه توجهات را به رویکردهای مختلف ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مدیریت سطوح قند خون جلب می‌کند. استانداردسازی بهبودیافته و پروتکل‌های مراقبت مداوم می‌تواند در کاهش میزان بستری مجدد برای دریافت‌کنندگان پیوند کلیه مؤثر باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/high-blood-sugar-levels-increase-readmission-risk-among-kidney-transplant-patients-119922